9. huhtikuuta 2014

Vihertää

Viherpeukalo pääsi multaan, pääsiäiseksi on rairuoho kasvamassa ja samalla yrtti ja tomaatti kasvatukset lähtivät käyntiin. Minulla ei ole koskaan ollut kasvimaata edes lapsuuden kodissa ei sellaista harrastettu. Nyt on aika perehtyä sen saloihin ja koska minulla on tapana mennä täysillä ei ensimmäisenä kesänä aloiteta pienellä yrittipenkillä. Olen suunnitellut viljelypalstan vuokrausta kaupungilta. Muutaman kilometrin päässä asunnostamme on kaupungin vuokrapalsta. Palstan saa vuokrattu kohtuulliseen 18€/ vuosi hintaan. Palstan koko on 10 x10 metriä, joten sinne mahtuu muutakin kuin hernettä ja porkkanaa.  
Olen miettinyt mitä palstalla voisi viljellä. Suunnitelmissa on muutama penkki perunaa, porkkanaa, punajuurta, papuja, sipuleita, herneitä, salaatteja, avomaakurkkua ja kesäkurpitsaa. Lisäksi joitain yrttejä, tomattia, chilejä on esikasvatuksessa. Kasvimaalle pitäisi tehdä jonkinlainen viljelysuunnitelma, josta näkisi kunkin lajin tilantarpeen ja mitä kaikkea maapalalle mahtuu. Suurin osa suunnittelemistani kasveista kylvetään suoraan maahan. Toivottavsti esikasvatettavien taimien kanssa pärjätään yhdellä ikkunalla. Esikasvatuksessa olen käyttänyt valmiita kennostoja, joissa on kansi ja aluslautanen valmiina

Yrttejä ja tomaatit jää kesäksi terassille josta niitä on helppo poimia suoraan ruokaan. 







Edit: jälkikäteen huomasin että tämä on minun 100 postaus, Jee!!! Kokoajan kehitytään ja lukijoita tulee lisää. Kiitos siitä.

2 kommenttia:

Kirjoita kommenttisi, palautteesi, kysymyksesi.